Franczyza czy własny biznes?

W 1989 roku w Polsce skończył się komunizm i nastąpiła masowa prywatyzacja. Był to czas tworzenia się wielkich biznesów, czy ich wykupowania w ręce prywatne. Niestety, pod względem otwierania biznesu, nie jesteśmy już w latach 90., a rynek w 21 wieku cechuje ogromna konkurencja. Rynek jest już nasycony, a z uwagi na korzystne warunki ekonomiczne w ostatnich latach, można powiedzieć, że nawet przesycony. Nieco nadziei dla osób chcących prowadzić własny biznes daje nowy rynek technologii, a konkretnie innowacji technologicznej. Tu jest nieco łatwiej o ciekawy pomysł na biznes, choć nie każdy zna się na aplikacjach mobilnych, programowaniu, tworzeniu stron, czy szeroko pojętym marketingu w Internecie.

Co to jest franczyza?

Dlatego właśnie franczyza jest zyskującym na popularności pomysłem na biznes. W przypadku tego typu działalności nie musimy niczego wymyślać, a podpinamy się pod już gotowy pomysł, który działa i ma swoich zwolenników. Nie musimy się martwić o budowanie listy kontaktów, zawieranie umów z kontrahentami, a więc negocjowanie cen czy inne aktywności z tym związane. Naszym zadaniem w przypadku popularnej franczyzy chociażby sklepu jest opieka nad sklepem i pracownikami. Oczywiście mamy też dostęp do wielu szkoleń z zakresu zarządzania czy wsparcie w razie problemów. Z drugiej strony należy pamiętać, że jesteśmy podmiotem zależnym i nie ma tutaj mowy o naszej własności. Mimo wszystko mamy kontrolę nad zatrudnieniem, a konkretnie nad jego ilością. Możemy zdecydować się pracować z minimalnym wymaganym zatrudnieniem i w przypadku na przykład sklepu być zarówno kierownikiem jak i pracownikiem, lub mieć szeroką kadrę i pełnić rolę menadżera-kierownika. Pierwszy wybór wiąże się naturalnie z wyższymi zarobkami, ale dużą inwestycją czasu, a drugi z mniejszymi zarobkami, większą wolnością, ale i stresem z uwagi na zarządzanie szeroką kadrą ludzi.

Franczyza Take Away

Coraz częstszym wyborem jest tak zwana franczyza take away, a więc głównie gastronomia z usługą dostawy oraz zamówienia na wynos. Nic w tym dziwnego biorąc pod uwagę niepewne czasy, w których możliwość dostarczania jedzenia na wynos wydaje się obowiązkiem żeby firma przetrwała na rynku.

Franczyza kojarzy się głównie z popularną siecią sklepów, które możemy spotkać na każdym kroku, lub popularnych sieci fast food. Nowością na naszym rynku z rosnącym potencjałem jest franczyza sushi, ponieważ ta wschodnia potrawa zyskuje kolejnych zwolenników w naszym kraju w szybkim tempie.

Tagi: , ,
Komentarze 1
  • Super pomysł, jak można otworzyć taki lokal?

    Zuzia

Dodaj komentarz